Strona główna | Mapa serwisu | English version  
Program Koła
Program Koła Miłośników Satyry > Program Koła
 


L.P.

Tematy zajęć
Cele operacyjne
Sposoby realizacji
1.
Poznajemy siebie
Tworzenie więzi, integracja grupy
Gry i zabawy integracyjne:
-       abecadło imion
-       pytania i odpowiedzi
-       podobieństwa i różnice
-       „burza pytań”
-       wywiady
2.
Jak będziemy pracować w bieżącym roku szkolnym?
Postawa kreatywności – tworzenie własnych wizji zajęć
Zespołowa praca nad planowaniem zajęć
3.
Czym się interesujemy?
Potrzeba rozwoju własnych zainteresowań
Pogadanka
4.
Jesteśmy grupą
Stworzenie specyficznego charakteru prowadzonych zajęć – integracja grupy
Burza mózgów – wypracowanie określonych zwyczajów, obrzędów, nazwy (np. „rozkład jazdy”, stała gazetka, identyfikatory)
5.
Poznajemy satyrę
Poznanie istoty satyry, jej funkcji dydaktycznych. Rodzaje satyry ze względu na:
1.     kryterium tematyczne
(społeczno-obyczajowa, polityczna, osobista)
2.     kryterium wyznaczników literackości (konkretna, abstrakcyjna)
Wykład nauczyciela. Praca
z literackimi przykładami satyry – czytanie, interpretacja
6.
Historia satyry
Zaznajomienie się z rozwojem satyry na przestrzeni wieków oraz jej przedstawicielami  (Lucyliusz, Horacy,  Juwenalis, Boileau, Pope, Kochanowski,  Opaliński, Krasicki,  Naruszewicz).
Omówienie nowych gatunków satyrycznych: karykatura,  groteska, parodia, monolog estradowy,  kuplet, fraszka,  paszkwil,  poemat heroikomiczny, powiastka, bajka.
Pogadanka. Praca z tekstami literackimi.
7.
Istota kabaretu
Współdziałanie w osiąganiu wspólnego celu
Pogadanka na temat istoty kabaretu jako dramatycznej formy satyrycznej.
Burza mózgów – ustalenie nazwy kabaretu oraz kierunku jego satyry.
 

8.
Sztuka teatru
Zapoznanie z historią teatru, tworzywem teatralnym
Wykład. Praca z tekstami źródłowymi, prezentacja wykazu terminów i pojęć
z dziedziny teatru
9.
Praca reżysera i aktora
Szacunek wobec pracy artystów
Pogadanka na temat pracy artystów. Obejrzenie fragmentów nagrań.
10.
Przygotowujemy się do przyszłych ról
Rozwijanie zainteresowań aktorskich
Przeprowadzenie ćwiczeń dramowych
i zabaw ogólnorozwojowych jako przygotowanie do dalszych działań.
Ćwiczenia:
a)     oddechowe
b)    ruchowe
c)     aparatu mowy
d)    dykcji
e)     ogólnorozwojowe (np. Ręka, Krąg, Okrąg, Raps, Ludzie do ludzi, Parada mimów, Wywiad)
 

 

11.
Praca z recytatorem
Dostrzeganie walorów tekstu
Wybór tekstu. Określenie subiektywnych wrażeń. Zapoznanie
z kontekstami. Uświadomienie motywów wyboru.
12.
Recytatorska analiza utworu. Praca nad tekstami
Wykorzystanie wyobraźni i emocji
do interpretacji
Wielokrotna lektura, zrozumienie wymowy tekstu. Obserwacja rytmu, pauz, akcentów logicznych.
Omówienie funkcji obrazów
i wydarzeń w utworze. Oznaczenie akcentów uczuciowych w tekście.
Opracowanie koncepcji interpretacyjnej.
13.
Kultura słowa
Szacunek dla pracy aktora
Ćwiczenia w zakresie:
-       techniki wymowy i emisji głosu
-       dykcji
-       sposobu akcentowania rytmu, pauz, akcentów
-      
 

14.
Zewnętrzna forma prezentacji scenicznej
Emocjonalne zaangażowanie w pracy
Omówienie znaków teatralnych wspomagających słowo.
Opracowanie sposobów tworzenia zaangażowania emocjonalnego słuchacza.
15.
Kształcenie sztuki recytacji
Dostarczenie przeżyć estetycznych
Nadawanie subiektywnych walorów.
Wykorzystywanie walorów dźwiękowych mowy. Ustalenie zależności między słowem a ruchem, gestem scenicznym. Trening aktorski
16.
Zamysł inscenizatorski
Twórcze myślenie
Wstępny pomysł, określenie funkcji przedsięwzięcia.
Omówienie możliwości realizacji na scenie. Opracowanie koncepcji i jej dostosowanie do zamierzeń interpretacyjnych
 

 

17.
Praca nad tekstem
Twórcze działanie
Wybór istotnych komunikatów dotyczących przekazu.
Opracowanie wizji realizacyjnej.
Pisanie własnych tekstów
satyrycznych.
18.
Tworzenie scenariusza do wybranego gatunku (kabaret)
Współdziałanie w osiąganiu wspólnego celu
Współtworzenie montażu napisanych tekstów. Pisanie własnego scenariusza
19.
Analiza reżyserska tekstu
Świadomy odbiór tekstu
Wybór kluczowych wydarzeń, scen, sytuacji. Określenie funkcji wydarzeń, scen w tekście.
20.
Budowanie kreacji
Wyzwolenie możliwości kreacyjnych
Dyskusja na temat wyobrażeń
o poszczególnych rolach. Obsada ról. Praca nad znakami teatralnymi – omówienie charakteryzacji, fryzury, kostiumu, doboru rekwizytorów dla postaci.
 

21.
Indywidualna aktorska praca nad rolą, analiza aktorska
Emocjonalne zaangażowanie w działaniu
Bliższe indywidualne zapoznanie
z postacią (wielokrotne czytanie ról). Tworzenie własnego obrazu roli
22.
Tworzenie sytuacji dramatycznych na scenie
Twórcze myślenie i działanie
Określenie przestrzeni scenicznej
i rekwizytów. Ustalenie relacji między słowem a ruchem, gestem, mimiką. Określenie zewnętrznej formy prezentacji słowa. Omówienie walorów dźwiękowych mowy jako środka wyrazu. Zaplanowanie akcji, szeregu zdarzeń w przestrzeni scenicznej
z uwzględnieniem zamysłu inscenizacyjnego. Proces kreowania poszczególnych postaci w kontekście pozostałych osób na scenie
i elementów scenografii. Tworzenie postaci w działaniu.
 

23.
Próby sytuacyjne
Współdziałanie w zespole
Komponowanie kolejnych scen, sytuacji, postaci, ich ruchu na scenie. Przyswojenie tekstu.
24.
Scenografia
Stwarzanie okazji do wyrażania własnego zdania
Dokładne opracowanie dekoracji.
Ustalenie wszystkich rekwizytów
25.
Pracujemy nad muzyką
Wyzwolenie możliwości kreacyjnych
Wybór fragmentów muzycznych, utworów instrumentalnych w funkcji ilustracyjnej i interpretacyjnej. Wykorzystanie śpiewu w funkcji wzmocnienia wrażeń, przekazu myśli
i uczuć.
Wprowadzenie efektów dźwiękowych
26.
Próba generalne
Działalność zespołowa
Mobilizacja zespołu do zagrania pełnego występu
27.
Występ publiczny
Dostarczenie przeżyć estetycznych odbiorcom
 

 

Prezentacja wobec widowni
28.
Podsumowanie zajęć koła
Szacunek dla pracy artysty. Samoocena służąca samodoskonaleniu
Pogadanka. Wypełnienie ankiety dotyczącej atrakcyjności zajęć koła. Omówienie wniosków do dalszej pracy.




     Stronę wykonała Bożena Maria Wierzbicka