L.P.
| Tematy zajęć
| Cele operacyjne
| Sposoby realizacji
|
1.
| Poznajemy siebie
| Tworzenie więzi, integracja grupy
| Gry i zabawy integracyjne: - abecadło imion - pytania i odpowiedzi - podobieństwa i różnice - „burza pytań” - wywiady
|
2.
| Jak będziemy pracować w bieżącym roku szkolnym?
| Postawa kreatywności – tworzenie własnych wizji zajęć
| Zespołowa praca nad planowaniem zajęć
|
3.
| Czym się interesujemy?
| Potrzeba rozwoju własnych zainteresowań
| Pogadanka
|
4.
| Jesteśmy grupą
| Stworzenie specyficznego charakteru prowadzonych zajęć – integracja grupy
| Burza mózgów – wypracowanie określonych zwyczajów, obrzędów, nazwy (np. „rozkład jazdy”, stała gazetka, identyfikatory)
|
5.
| Poznajemy satyrę
| Poznanie istoty satyry, jej funkcji dydaktycznych. Rodzaje satyry ze względu na: 1. kryterium tematyczne (społeczno-obyczajowa, polityczna, osobista) 2. kryterium wyznaczników literackości (konkretna, abstrakcyjna)
| Wykład nauczyciela. Praca z literackimi przykładami satyry – czytanie, interpretacja
|
6.
| Historia satyry
| Zaznajomienie się z rozwojem satyry na przestrzeni wieków oraz jej przedstawicielami (Lucyliusz, Horacy, Juwenalis, Boileau, Pope, Kochanowski, Opaliński, Krasicki, Naruszewicz). Omówienie nowych gatunków satyrycznych: karykatura, groteska, parodia, monolog estradowy, kuplet, fraszka, paszkwil, poemat heroikomiczny, powiastka, bajka.
| Pogadanka. Praca z tekstami literackimi.
|
7.
| Istota kabaretu
| Współdziałanie w osiąganiu wspólnego celu
| Pogadanka na temat istoty kabaretu jako dramatycznej formy satyrycznej. Burza mózgów – ustalenie nazwy kabaretu oraz kierunku jego satyry.
|
8.
| Sztuka teatru
| Zapoznanie z historią teatru, tworzywem teatralnym
| Wykład. Praca z tekstami źródłowymi, prezentacja wykazu terminów i pojęć z dziedziny teatru
|
9.
| Praca reżysera i aktora
| Szacunek wobec pracy artystów
| Pogadanka na temat pracy artystów. Obejrzenie fragmentów nagrań.
|
10.
| Przygotowujemy się do przyszłych ról
| Rozwijanie zainteresowań aktorskich
| Przeprowadzenie ćwiczeń dramowych i zabaw ogólnorozwojowych jako przygotowanie do dalszych działań. Ćwiczenia: a) oddechowe b) ruchowe c) aparatu mowy d) dykcji e) ogólnorozwojowe (np. Ręka, Krąg, Okrąg, Raps, Ludzie do ludzi, Parada mimów, Wywiad)
|
11.
| Praca z recytatorem
| Dostrzeganie walorów tekstu
| Wybór tekstu. Określenie subiektywnych wrażeń. Zapoznanie z kontekstami. Uświadomienie motywów wyboru.
|
12.
| Recytatorska analiza utworu. Praca nad tekstami
| Wykorzystanie wyobraźni i emocji do interpretacji
| Wielokrotna lektura, zrozumienie wymowy tekstu. Obserwacja rytmu, pauz, akcentów logicznych. Omówienie funkcji obrazów i wydarzeń w utworze. Oznaczenie akcentów uczuciowych w tekście. Opracowanie koncepcji interpretacyjnej.
|
13.
| Kultura słowa
| Szacunek dla pracy aktora
| Ćwiczenia w zakresie: - techniki wymowy i emisji głosu - dykcji - sposobu akcentowania rytmu, pauz, akcentów -
|
14.
| Zewnętrzna forma prezentacji scenicznej
| Emocjonalne zaangażowanie w pracy
| Omówienie znaków teatralnych wspomagających słowo. Opracowanie sposobów tworzenia zaangażowania emocjonalnego słuchacza.
|
15.
| Kształcenie sztuki recytacji
| Dostarczenie przeżyć estetycznych
| Nadawanie subiektywnych walorów. Wykorzystywanie walorów dźwiękowych mowy. Ustalenie zależności między słowem a ruchem, gestem scenicznym. Trening aktorski
|
16.
| Zamysł inscenizatorski
| Twórcze myślenie
| Wstępny pomysł, określenie funkcji przedsięwzięcia. Omówienie możliwości realizacji na scenie. Opracowanie koncepcji i jej dostosowanie do zamierzeń interpretacyjnych
|
17.
| Praca nad tekstem
| Twórcze działanie
| Wybór istotnych komunikatów dotyczących przekazu. Opracowanie wizji realizacyjnej. Pisanie własnych tekstów satyrycznych.
|
18.
| Tworzenie scenariusza do wybranego gatunku (kabaret)
| Współdziałanie w osiąganiu wspólnego celu
| Współtworzenie montażu napisanych tekstów. Pisanie własnego scenariusza
|
19.
| Analiza reżyserska tekstu
| Świadomy odbiór tekstu
| Wybór kluczowych wydarzeń, scen, sytuacji. Określenie funkcji wydarzeń, scen w tekście.
|
20.
| Budowanie kreacji
| Wyzwolenie możliwości kreacyjnych
| Dyskusja na temat wyobrażeń o poszczególnych rolach. Obsada ról. Praca nad znakami teatralnymi – omówienie charakteryzacji, fryzury, kostiumu, doboru rekwizytorów dla postaci.
|
21.
| Indywidualna aktorska praca nad rolą, analiza aktorska
| Emocjonalne zaangażowanie w działaniu
| Bliższe indywidualne zapoznanie z postacią (wielokrotne czytanie ról). Tworzenie własnego obrazu roli
|
22.
| Tworzenie sytuacji dramatycznych na scenie
| Twórcze myślenie i działanie
| Określenie przestrzeni scenicznej i rekwizytów. Ustalenie relacji między słowem a ruchem, gestem, mimiką. Określenie zewnętrznej formy prezentacji słowa. Omówienie walorów dźwiękowych mowy jako środka wyrazu. Zaplanowanie akcji, szeregu zdarzeń w przestrzeni scenicznej z uwzględnieniem zamysłu inscenizacyjnego. Proces kreowania poszczególnych postaci w kontekście pozostałych osób na scenie i elementów scenografii. Tworzenie postaci w działaniu.
|
23.
| Próby sytuacyjne
| Współdziałanie w zespole
| Komponowanie kolejnych scen, sytuacji, postaci, ich ruchu na scenie. Przyswojenie tekstu.
|
24.
| Scenografia
| Stwarzanie okazji do wyrażania własnego zdania
| Dokładne opracowanie dekoracji. Ustalenie wszystkich rekwizytów
|
25.
| Pracujemy nad muzyką
| Wyzwolenie możliwości kreacyjnych
| Wybór fragmentów muzycznych, utworów instrumentalnych w funkcji ilustracyjnej i interpretacyjnej. Wykorzystanie śpiewu w funkcji wzmocnienia wrażeń, przekazu myśli i uczuć. Wprowadzenie efektów dźwiękowych
|
26.
| Próba generalne
| Działalność zespołowa
| Mobilizacja zespołu do zagrania pełnego występu
|
27.
| Występ publiczny
| Dostarczenie przeżyć estetycznych odbiorcom
| Prezentacja wobec widowni
|
28.
| Podsumowanie zajęć koła
| Szacunek dla pracy artysty. Samoocena służąca samodoskonaleniu
| Pogadanka. Wypełnienie ankiety dotyczącej atrakcyjności zajęć koła. Omówienie wniosków do dalszej pracy.
|