Strona główna | Mapa serwisu | English version  
scenariusz lekcji do klasy II "Na czym polegała eksterminacja Żydów w czasie II wojny światowej"
Publikacje > scenariusz lekcji do klasy II "Na czym polegała eksterminacja Żydów w czasie II wojny światowej"
SCENARIUSZ LEKCJI OTWARTEJ

Temat: Na czym polegała eksterminacja Żydów w czasie II wojny światowej?



Cele:



š    uczeń zapoznaje się  ze znaczeniem terminów: eksterminacja, holocaust, getto

š    zapoznaje się z tekstami kulturowymi i materiałami źródłowymi o tematyce problemu żydowskiego

š    umie prawidłowo odczytać przesłania zawarte w powyższych tekstach

š    potrafi:

-  opisać sens obrazu Linkego

-  zinterpretować wymowę wiersza Wisławy Szymborskiej

 -  zredagować wspomnienia o Januszu Korczaku

-  zanalizować postawy ludzi różnych nacji wobec problemu żydowskiemu w czasie II

   wojny światowej

-  prawidłowo zinterpretować materiały źródłowe

zespołowo podejmować decyzje i rozwiązywać problemy

š    zachowuje postawę zrozumienia i współczucia dla ludzkich dramatów

š    rozumie potrzebę poznawania wojennej i powojennej historii Żydów

š    potrafi zachować dystans wobec stereotypów i obiegowych sądów krzywdzących często zarówno Żydów, Polaków, jak i Niemców

š    potrafi efektywnie współdziałać w zespole

š    potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupy

š    przestrzega zasad pracy grupowej


Metody pracy: praca w grupach, pokaz, praca z tekstem kultury, pogadanka.


Treści lekcji: skupione wokół kręgu tematycznego „Doświadczeni przez historię”

                      -  bogactwo europejskiego dziedzictwa kulturowego – kultura mniejszości

                               narodowych
Środki: podręczniki, materiały źródłowe wydane przez Instytut Pamięci Narodowej, ilustracje                   

przedstawiające dwa obrazy, arkusze papieru, flamastry, ankiety ewaluacyjne, kartki

do oceny.



Ewaluacja – zastosowanie ankiety.


Przebieg lekcji:

  1. Nawiązanie do pracy domowej:
- zapoznanie się z teksami kultury (rozdział o Żydach)

- napisanie notatki biograficznej o Januszu Korczaku

- wypisanie ze słownika wyrażeń obcych terminów: eksterminacja, holocaust, getto.

  1. Przypomnienie tekstów kultury z klas młodszych podejmujących problematykę żydowską
„Mendel Gdański” M. Konopnickiej, obraz Chagalla z klasy II „Modlący się Żyd”.

  1. Podanie tematu lekcji i jej celów
  2. Przedstawienie skróconego kalendarium wydarzeń
  3. Praca w czterech grupach: przydział na kartkach zadań:

I. Dokonać opisu reprodukcji obrazu Linkego.

    W tym celu:

            a) porównać obraz z obrazem Chagalla „Modlący się Żyd”

            b) wypisać w punktach symboliczne i metaforyczne znaczenie poszczególnych

     elementów obrazu.


            II. Na podstawie noty biograficznej (przygotowanej w domu) i fragmentów

     „Pamiętnika” (z podręcznika) napisać wspomnienie
o Januszu Korczaku, które można

     by zamieścić w gazetce szkolnej.


III. Dokonać interpretacji wiersz Wisławy Szymborskiej „Jeszcze”, wykorzystując

      pytania pomocnicze:

a)      Dlaczego podmiot liryczny stwarza obraz nie jadących ludzi, lecz ich imion? Jakie czynności lub stany im przypisuje? Czym uzasadnia,              że żydowskie imienia są „skazujące na klęskę”? W którym wersie mówi wprost o ludziach? Jak rozumiecie tę metaforę?

b)      W jakim kontekście wprowadzone jest przysłowie: „Z dużej chmury mały deszcz”? Jaki jest sens użycia kolejnych wyrażeń: „mały deszcz, jedna łza, suchy czas”? Jak rozumiecie ich przenośny sens?

c)      Jaką wymowę ma treść wypowiedzenia: „Las bez polan”? Zwróćcie uwagę na różnicę znaczeń wyrazów: drzewo, polana. Jak sens słowa „polano” może kojarzyć się z treścią sugerowaną w zdaniu: „Chmura ludzi nad krajem szła”?

d)      Wyrazu „łomotanie” używamy często w związkach: „łomotanie do drzwi”, „łomotanie do serca”. Jaką wymowę ma użyte w wierszu „łomotanie ciszy w ciszę”?

e)      Jaki jest, waszym zdaniem, sens tytułu „Jeszcze”?


IV. Jakich informacji na temat ludzkich postaw wobec problemu prześladowań Żydów   

      dostarczył nam tekst Hanny Krall  „Pola”? Dokonajcie uogólnień, w tym celu    

      najpierw odpowiedzcie na pytania:

a)      W jaki sposób Pola pomogła Żydom? Oceńcie jej zachowanie.

b)      Podajcie przykłady postaw wobec Żydów innych bohaterów opowiadania, uwzględniając zarówno zachowania innych Żydów, jaki i Niemców oraz Polaków.

c)      Przed jakimi wyborami stawali ludzie w czasie wojny?

d)      Czy ocena ich postaw może być prosta i jednoznaczna?


  1. Prezentacja efektów pracy grupowej
Różne teksty kultury podejmują problematykę holocaustu w swoisty sposób, każdy wnosi coś nowego.

  1. Kolejna praca w grupach
- rozdanie materiałów źródłowych z Instytutu Pamięci Narodowej.

Polecenie wspólne:

Po zapoznaniu się z otrzymanymi materiałami nadać wspólny tytuł i dokonać ogólnej charakterystyki.

  1. Prezentacja efektów pracy grupowej
  2. Podsumowanie, wnioski.
Dlaczego zachowuje się pamięć o holocauście? Uzasadnij, że jest ona ważna nie tylko dla Żydów, ale też dla wszystkich ludzi, bez względu na wyznanie czy narodowość.

Co wnosi doświadczenie holocaustu dla twojej świadomości historycznej, do twojego pojmowania człowieczeństwa?

  1. Podanie kontekstów:
Film Andrzeja Wajdy „Korczak”, film Romana Polańskiego „Pianista” – na podstawie ksiązki W. Szpilmana, książka Hanny Krall „Zdążyć przed panem Bogiem”

  1. Ocena lekcji przez uczniów – ankiety ewaluacyjne.
  2. Ocena pracy uczniów w grupach.
  3. Praca domowa:
a)      Napisz rozprawkę na temat: „Kto ratuje jedno życie, ratuje cały świat”

b)      Dla osób chętnych:

- wizja plastyka (plakat) lub w formie poetyckiej (wiersz) – holocaust,

   męczennictwo Żydów




     Stronę wykonała Bożena Maria Wierzbicka