|
scenariusz lekcji do klasy II "Na czym polegała eksterminacja Żydów w czasie II wojny światowej" |
|
|
|
SCENARIUSZ LEKCJI OTWARTEJ
Temat: Na czym polegała eksterminacja Żydów w czasie II wojny światowej?
Cele:
uczeń zapoznaje się ze znaczeniem terminów: eksterminacja, holocaust, getto
zapoznaje się z tekstami kulturowymi i materiałami źródłowymi o tematyce problemu żydowskiego
umie prawidłowo odczytać przesłania zawarte w powyższych tekstach
potrafi:
- opisać sens obrazu Linkego
- zinterpretować wymowę wiersza Wisławy Szymborskiej
- zredagować wspomnienia o Januszu Korczaku
- zanalizować postawy ludzi różnych nacji wobec problemu żydowskiemu w czasie II
wojny światowej
- prawidłowo zinterpretować materiały źródłowe
zespołowo podejmować decyzje i rozwiązywać problemy
zachowuje postawę zrozumienia i współczucia dla ludzkich dramatów
rozumie potrzebę poznawania wojennej i powojennej historii Żydów
potrafi zachować dystans wobec stereotypów i obiegowych sądów krzywdzących często zarówno Żydów, Polaków, jak i Niemców
potrafi efektywnie współdziałać w zespole
potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupy
przestrzega zasad pracy grupowej
Metody pracy: praca w grupach, pokaz, praca z tekstem kultury, pogadanka.
Treści lekcji: skupione wokół kręgu tematycznego „Doświadczeni przez historię”
- bogactwo europejskiego dziedzictwa kulturowego – kultura mniejszości narodowych
Środki: podręczniki, materiały źródłowe wydane przez Instytut Pamięci Narodowej, ilustracje
przedstawiające dwa obrazy, arkusze papieru, flamastry, ankiety ewaluacyjne, kartki
do oceny.
Ewaluacja – zastosowanie ankiety.
Przebieg lekcji:
- Nawiązanie do pracy domowej:
- zapoznanie się z teksami kultury (rozdział o Żydach)
- napisanie notatki biograficznej o Januszu Korczaku
- wypisanie ze słownika wyrażeń obcych terminów: eksterminacja, holocaust, getto.
- Przypomnienie tekstów kultury z klas młodszych podejmujących problematykę żydowską
„Mendel Gdański” M. Konopnickiej, obraz Chagalla z klasy II „Modlący się Żyd”.
- Podanie tematu lekcji i jej celów
- Przedstawienie skróconego kalendarium wydarzeń
- Praca w czterech grupach: przydział na kartkach zadań:
I. Dokonać opisu reprodukcji obrazu Linkego.
W tym celu:
a) porównać obraz z obrazem Chagalla „Modlący się Żyd”
b) wypisać w punktach symboliczne i metaforyczne znaczenie poszczególnych
elementów obrazu.
II. Na podstawie noty biograficznej (przygotowanej w domu) i fragmentów
„Pamiętnika” (z podręcznika) napisać wspomnienie o Januszu Korczaku, które można
by zamieścić w gazetce szkolnej.
III. Dokonać interpretacji wiersz Wisławy Szymborskiej „Jeszcze”, wykorzystując
pytania pomocnicze:
a) Dlaczego podmiot liryczny stwarza obraz nie jadących ludzi, lecz ich imion? Jakie czynności lub stany im przypisuje? Czym uzasadnia, że żydowskie imienia są „skazujące na klęskę”? W którym wersie mówi wprost o ludziach? Jak rozumiecie tę metaforę?
b) W jakim kontekście wprowadzone jest przysłowie: „Z dużej chmury mały deszcz”? Jaki jest sens użycia kolejnych wyrażeń: „mały deszcz, jedna łza, suchy czas”? Jak rozumiecie ich przenośny sens?
c) Jaką wymowę ma treść wypowiedzenia: „Las bez polan”? Zwróćcie uwagę na różnicę znaczeń wyrazów: drzewo, polana. Jak sens słowa „polano” może kojarzyć się z treścią sugerowaną w zdaniu: „Chmura ludzi nad krajem szła”?
d) Wyrazu „łomotanie” używamy często w związkach: „łomotanie do drzwi”, „łomotanie do serca”. Jaką wymowę ma użyte w wierszu „łomotanie ciszy w ciszę”?
e) Jaki jest, waszym zdaniem, sens tytułu „Jeszcze”?
IV. Jakich informacji na temat ludzkich postaw wobec problemu prześladowań Żydów
dostarczył nam tekst Hanny Krall „Pola”? Dokonajcie uogólnień, w tym celu
najpierw odpowiedzcie na pytania:
a) W jaki sposób Pola pomogła Żydom? Oceńcie jej zachowanie.
b) Podajcie przykłady postaw wobec Żydów innych bohaterów opowiadania, uwzględniając zarówno zachowania innych Żydów, jaki i Niemców oraz Polaków.
c) Przed jakimi wyborami stawali ludzie w czasie wojny?
d) Czy ocena ich postaw może być prosta i jednoznaczna?
- Prezentacja efektów pracy grupowej
Różne teksty kultury podejmują problematykę holocaustu w swoisty sposób, każdy wnosi coś nowego.
- Kolejna praca w grupach
- rozdanie materiałów źródłowych z Instytutu Pamięci Narodowej.
Polecenie wspólne:
Po zapoznaniu się z otrzymanymi materiałami nadać wspólny tytuł i dokonać ogólnej charakterystyki.
- Prezentacja efektów pracy grupowej
- Podsumowanie, wnioski.
Dlaczego zachowuje się pamięć o holocauście? Uzasadnij, że jest ona ważna nie tylko dla Żydów, ale też dla wszystkich ludzi, bez względu na wyznanie czy narodowość.
Co wnosi doświadczenie holocaustu dla twojej świadomości historycznej, do twojego pojmowania człowieczeństwa?
- Podanie kontekstów:
Film Andrzeja Wajdy „Korczak”, film Romana Polańskiego „Pianista” – na podstawie ksiązki W. Szpilmana, książka Hanny Krall „Zdążyć przed panem Bogiem”
- Ocena lekcji przez uczniów – ankiety ewaluacyjne.
- Ocena pracy uczniów w grupach.
- Praca domowa:
a) Napisz rozprawkę na temat: „Kto ratuje jedno życie, ratuje cały świat”
b) Dla osób chętnych:
- wizja plastyka (plakat) lub w formie poetyckiej (wiersz) – holocaust,
męczennictwo Żydów
|
|