|
referat na temat: "Analiza i interpretacja wyników sprawdzianu i egzaminu zewnętrznego" |
|
|
|
Publiczne Gimnazjum nr 2 w Grajewie
REFERAT NA TEMAT: ANALIZA I INTERPRETACJA WYNIKÓW SPRAWDZIANU I EGZAMINU ZEWNĘTRZNEGO
Opracowała:
Bożena Maria Wierzbicka
Grajewo 2004
I. Procedura analizy wyników badań zewnętrznych:
Etap 1. Analiza zakresu treści sprawdzianu. Etap 2. Przyporządkowanie treści sprawdzianu treściom zajęć edukacyjnych. Etap 3. Analiza wyników oddziałowych. Etap 4. Kontekstowa interpretacja wyników oddziałowych. Etap 5. Formułowanie wniosków dotyczących korekty szkolnego systemu dydaktycznego.
II. Miary tendencji centralnej:
1. Średnia arytmetyczna (suma wszystkich punktów dzielona przez liczbę zdających),
2. Mediana (wartość środkowa),
3. Modalna – dominanta (najczęściej powtarzający się wynik).
Mediana to taka wartość zmiennej, powyżej i poniżej której znajduje się po połowie wartości zmiennej.
III. Kroki do obliczania mediany: - porządkujemy wyniki od najmniejszego do największego, - liczymy, ile jest wszystkich wyników, - dzielimy liczbę wszystkich wyników na dwa i odnajdujemy wynik odpowiadający uzyskanej liczbie. Jeśli mamy parzystą ilość wyników, to medianą jest średnia z dwóch środkowych wartości, z których jedna należy do 50% dolnych wyników, a druga do 50% górnych wyników.
IV. Rozstęp – to różnica między wynikiem najwyższym a najniższym.
V. Prezentacja ubiegłorocznych (maj 2003) wyników egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej.
Wskaźnik
| Wartość
| Kraj
| Województwo podlaskie
| Nasza szkoła
| Najwyższy wynik
| 50
| 50
| 50
| Najniższy wynik
| 0
| 2
| 8
| Wynik średni
| 31,83
| 31,14
| 33,17
| Mediana (wynik środkowy)
| 33
| 32
| 33
| Modalna (wynik najczęstszy)
| 38
| 36
| 40
| Rozstęp
| 50
| 48
| 42
|
VI. Wzór na obliczanie łatwości zadania:
suma punktów uzyskanych P = ________________________________________ maksymalna ilość punktów możliwych do uzyskania
Ze względu na kryterium łatwości wyróżniamy zadania: a) zadania bardzo trudne 0,00 – 0,19 b) zadania trudne 0,20 – 0,49 c) zadania umiarkowanie trudne 0,50 – 0,69 d) zadania łatwe 0,70 – 0,89 e) zadania bardzo łatwe 0,90 – 1,00 f) zadania o maksymalnej łatwości - 1
|
|