Strona główna | Mapa serwisu | English version  
referat na temat: "Analiza i interpretacja wyników sprawdzianu i egzaminu zewnętrznego"
Publikacje > referat na temat: "Analiza i interpretacja wyników sprawdzianu i egzaminu zewnętrznego"
Publiczne Gimnazjum nr 2 w Grajewie




REFERAT NA TEMAT:
ANALIZA I INTERPRETACJA WYNIKÓW 
SPRAWDZIANU I EGZAMINU ZEWNĘTRZNEGO





Opracowała:

Bożena Maria Wierzbicka




Grajewo 2004



I.                   Procedura analizy wyników badań zewnętrznych:

Etap 1.
           Analiza zakresu treści sprawdzianu.
Etap 2.
           Przyporządkowanie treści sprawdzianu treściom zajęć edukacyjnych.
Etap 3.
           Analiza wyników oddziałowych.
Etap 4.
           Kontekstowa interpretacja wyników oddziałowych.
Etap 5.
           Formułowanie wniosków dotyczących korekty szkolnego systemu dydaktycznego.


II.        Miary tendencji centralnej:

1.     Średnia arytmetyczna (suma wszystkich punktów dzielona przez liczbę zdających),

2.     Mediana (wartość środkowa),


3.     Modalna – dominanta (najczęściej powtarzający się wynik).




           Mediana to taka wartość zmiennej, powyżej i poniżej której znajduje się po połowie wartości  zmiennej.

III.     Kroki do obliczania mediany:
- porządkujemy wyniki od najmniejszego do największego,
- liczymy, ile jest wszystkich wyników,
- dzielimy liczbę wszystkich wyników na dwa i odnajdujemy wynik odpowiadający uzyskanej liczbie. Jeśli mamy parzystą ilość wyników, to medianą jest średnia z dwóch środkowych wartości, z których jedna należy do 50% dolnych wyników, a druga do 50% górnych wyników.

IV.    Rozstęp – to różnica między wynikiem najwyższym a najniższym.

V.       Prezentacja ubiegłorocznych (maj 2003) wyników egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej.

Wskaźnik

Wartość
Kraj
Województwo
podlaskie
Nasza szkoła
Najwyższy wynik
50
50
50
Najniższy wynik
0
2
8
Wynik średni
31,83
31,14
33,17
Mediana
(wynik środkowy)
33
32
33
Modalna (wynik najczęstszy)
38
36
40
Rozstęp
50
48
42



VI.    Wzór na obliczanie łatwości zadania:

                             suma punktów uzyskanych
 P     =   ________________________________________
                  maksymalna ilość punktów możliwych do uzyskania

Ze względu na kryterium łatwości wyróżniamy zadania:
a) zadania bardzo trudne               0,00 – 0,19
b) zadania trudne                          0,20 – 0,49
c) zadania umiarkowanie trudne     0,50 – 0,69
d) zadania łatwe                            0,70 – 0,89
e) zadania bardzo łatwe                 0,90 – 1,00
f) zadania o maksymalnej łatwości          - 1

VII. Podstawowym sposobem prezentacji zmiennej jest rozkład częstości (rozkład frekwencji). Przedstawia on wynik oraz jego częstość pojawiania się.
Sposób prezentacji frekwencji w postaci graficznej nazywamy histogramem.
Przykłady histogramów (wykresów z linią rozkładu wyników).
     
      rozkład wzorcowy

   
rozkład dwumodalny – mało wyników przeciętnych, dużo wyników słabych i dużo dobrych


rozkłady skośne:
rozkład prawoskośny (dużo wyników słabych)



 

rozkład lewoskośny (dużo dobrych wyników)

VIII.      Skala staninowa

Jest to skala składająca się z 9 przedziałów zawierających kolejno:
- 4% wyników najniższych
- 7% wyników bardzo niskich
- 12 % wyników niskich
- 20 % wyników średnich (środek)
- 17 % wyników wyżej średnich
- 12% wyników wysokich
- 7% wyników bardzo wysokich
- 4% wyników najwyższych.

              Obliczanie przedziału wyników w każdej Staninie najbardziej wskazane jest dla dużej grupy uczniów.



     Stronę wykonała Bożena Maria Wierzbicka